wrak u boot 346 - BalticDive. Kursy nurkowania w Elblągu

Idź do spisu treści

Menu główne

wrak u boot 346

WIEDZA

U boot 346 j okręt podwodny typu VII c, który zatonąl podczas ćwiczeń zanurzania. Jest to seria kilku typów niemieckich okrętów podwodnych z okresu II wojny światowej. Największa seria okrętów, zbudowana kiedykolwiek na świecie, ok. 700 jednostek. Główna siła bojowa niemieckiej U-Bootwaffe.
Głównym celem stawianym przed projektantami nowej wersji okrętu było "znalezienie" miejsca na nowe wyposażenie elektroniczne – aktywnego sonaru S-Gerät. Przedłużenie kadłuba o jedną wręgę (60 cm) umożliwiło nie tylko zainstalowanie nowej aparatury, lecz także na powiększenie zbiorników paliwowych (zwiększenie zasięgu) oraz dołożenie kolejnych zbiorników szybkiego zanurzania. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 280 m, w praktyce kadłub pozwalał na osiągnięcie większych głębokości. Zbudowano 568 jednostek tego typu.

Dowództwo przeprowadziło (raczej nieudaną) próbę zmodyfikowania kilku jednostek tego typu na tzw. U-flak (przeciwlotnicze U-Booty). U-441, U-256, U-621 i U-951 uległy modyfikacjom – na pokładzie zainstalowano 2 poczwórne działka plot. Flakvierling oraz eksperymentalne działko automatyczne 37 mm. Celem tych modyfikacji było przystosowanie okrętów do służby eskortowej w Zatoce Biskajskiej. U-flak miały eskortować inne okręty podwodne przechodzące przez zatokę na powierzchni, z pełną prędkością. Eksperymentowano nawet, bez powodzenia, z baterią 86 mm rakiet przeciwlotniczych odpalanych z zanurzenia.

Zmodyfikowanym U-flak ograniczono zapasy paliwa i torped (tylko 5 torped załadowanych do wyrzutni) celem zmieszczenia obsługi dodatkowych działek plot. Jednostki tego typu nie sprawdziły się – bez względu na siłę ognia przeciwlotniczego, były zbyt podatne na ogień z działek samolotów. W czasie 6 misji zmodyfikowane U-flak zestrzeliły tylko dwa samoloty. Pół roku po rozpoczęciu eksperymentu, w listopadzie 1943 roku, zmodyfikowane jednostki przezbrojono i przeznaczono do prowadzenia normalnych działań bojowych.


Okręt został zwodowany 28 X 1942 roku, w stoczni Nordseewerk, Emden. Pod dowództwem kapitana Arno Leisten służył w 8 flotylli treningowej, z bazami w Kołobrzegu, a później w Gdańsku. Nigdy nie brał udziału w żadnych działaniach bojowych, a zatonął  20 IX 1943 niedaleko półwyspu helskiego. Wypadek przeżyło sześciu marynarzy, 37 zginęło.


Wymiary (w zależności od roku budowy)
Długość 67,10 - 68,70 m
szerokość na owrężu 6,20 - 6,90 m
Zanurzenie 4,80 - 5,10 m
wyporność nawodna 860 - 999 t
Wyporność podwodna 1070 - 1369 t
.

Napęd
2 silniki Diesla MAN typuM6V40?46 o mocy 2800 KM każdy
2 silniki elektryczne AEG i/lub BBC o mocy 375 KM każdy
2 śruby napędowe o średnicy 1,62 m


Uzbrojenie
5 wyrzutni torped 533 mm
1 działo 8,8 cm
1 działko 3,7 cm
.

Głębokości
Najmniejsza głębokość na wraku 49 m
Głębokość na dnie 54 m

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego