WRAKI - BalticDive. Kursy nurkowania w Elblągu

Idź do spisu treści

Menu główne

WRAKI

WIEDZA
 

ORP Grożny Jest to wrak okretu na, którym większość nurków zaczyna swoją przygodę z nurkowaniem.  W skład tych okrętów wchodziły Grożny, Wytrwały, Zręczny, Zwinny, Zwrotny, Zawzięty, Nieugięty i Czujny. Były to okręty niezbyt udane wyposażone w przestarzałą stacje  hydrolokacyjną, które dysponowały 24 minami głębonowymi. . Więcej


ORP Kujawiak Okręt podwodny przekazany w dzierżawe polsce przez ZSRR w 1955 roku. Ostatecznie wykupuione w 1966 roku. Oprócz Kujawiaka zostały przekazane nam ORP Kaszub, Krakowiak, Kurp, Mazur, Ślązak. Po zakończeniu słuzby został zatopiony na Rybitwiej mieliżnie i słuzył jako obiekt ćwiczebny. Z brzegu dojrzeć możemy kiosk statku.  Więcej

Bryza Jest to kuter projektu 722 zbudowanym w Gdańskiej Stoczni Rzecznej , zaprojektowany w Gdańsku pod kierownictwem inżyniera M. Garnuszewskiego. Do bliżniaczych jednostek tego projektu zaliczamy Elew, kadet, Podchorąży.Wszedł do służby marynarki wojennej RP w 1965 roku, a zakończył w 2003. Więcej

Delfin Jest to drewniany trałowiec wykupiony przez Polskę od Ametrykańskiej żeglugi a następnie przekazany marynarce wojennej RP w 1948 R w której służył do 1957 roku. Spoczywa w okolicy Helu około siedem mil morskich od brzegu. Podobny do wraku Grożnego o długości 42 metrów i szerokości 8 metrów. Leży na głębokości 18 metrów a najmniejsza głębokość nad wrakiem 12 wynosi metrów. Więcej

Svanhild jest to wrak drobnicowca o napędzie mechanicznym. Jednopokładowy. 23.09.1915 Zamówiony. Wartość kontraktu 770.000 koron norweskich. Wrak nadaje się do nurkowania rekreacyjnego czesto spotykamy się z dobrą widocznością. Więcej


Beng Sture. Był to niewielki masowiec kursujący z ładunkiem węgla z Gdańska do portów szwedzkich i niemieckich. Jednostka lezy 20 mil od Łeby. Podobno zatopiona omyłkowo przez rosyjską łódz podwodną SC-406. Zatopienie miało miejsce podczas rejsu z Gdańska do Oxelosundu. Atak miał miejsce o 23.19 w 1942 roku. Więcej

Christa. Duński  frachtowiec m/s „Christa” został zbudowany w roku 1939 roku. Zatonął po kolizji z greckim statkiem Nordheide podczas gęstej mgły w 1971 roku. Statek spoczywa do góry dnem na głębokości 16 metrów w okolicy Władysławowa. Dno wokół wraku piaszczyste, twarde. Więcej

Abille. Holownik morski leżący naprzeciwko portu na Helu. Do dnia dzisiejszego nie udało sie ustalić pochodzenia wraku. jedne żródła zakładają że jest to wrak holenderskiego holownika Abilla, który zatonął w 1936 roku, inne natomiast że był to okręt niemiecki lub francuski. Więcej

Malutka. Wrak okrętu podwodnego zalegający na głębokości maksymalnej 32 metrów około 3Mm od Jastarni należał do sześciu łodzi podwodnych przekazanych w dzierżawę Marynarce Wojennej PRL przez Radziecką Flotę Bałtycką. Potwierdzają to zgodność parametrów zewnętrznych oraz kształt kiosku i chrap. Więcej

Wilhelm Gustloff Przed II wojną światową był najbardziej luksusowym statkiem pasażerskim i wycieczkowym Niemiec, a nazwę swoją zawdzięcza zamordowanego w 1936 roku członka NSDAP Wilhelma Gustlofa. powstał w Hamburgu, a wodowanie odbyło się w samej obecności Adolfa Hitlera. Więcej

Goia. Dokładnie nie wiadomo kiedy został zwodowany. Jedne zródła mówią ze został zbudowany i zwodowany w Norwegii inne natomiast że był frachtowcem zbudowanym w Oslo w 1942 roku. Początkowo miał być chłodnicowcem do przewozu artykułów łatwo psujących sie. Więcej

Zawisza czarny. Był to pierwszy duży jacht morski należący do Związku Harcerstwa Polskiego, zakupiony w Dani w 1934 roku i używany do czasu wybuchu II wojny. Drewniany szkuter o nazwie Petrea zbudowany w 1901 roku, który na samym początku nosił nazwę Harcerz. Jednostkę zakupiono za 39 tysięcy złotych. Więcej

Fu Shan Hai. Chiński masowiec , który w dniu 31 maja 2003 został zaangażowany w kolizji z polskim kontenerowiec Gdyni północno-zachodniej na duńskiej wyspie Bornholm na Morzu Bałtyckim . Później tego samego dnia Fu Shan Hai zatonął 69 metrów (226 stóp) wody. W tym momencie, była największym statkiem zostać zatopiony na Morzu Bałtyckim. Więcej


 

Terra. Zbudowany w 1935 r w stoczni Nobiskrug w Rendsburg pod numerem budowy 440. Jest to zbiornikowiec o napędzie mechanicznym, wyposażony bez podwójnego dna i podwójnych burt. Wyposażony w dwa rzędowe silniki spalinowe każdy po osiem cylindrów. Statek posiada dwie śruby napędowe o stałym skoku. Więcej

Jan Heweliusz. Polski prom kolejowo-samochodowy typu Ro-ro, który zatonął na Morzu Bałtyckim 14 stycznia 1993 roku. Prom został zbudowany w 1977 w stoczni Trosvik (Brevik, Norwegia) dla Polskich Linii Oceanicznych; nosił imię gdańskiego astronoma Jana Heweliusza. Więcej



Mont Vernon był statkiem mechanicznym parowym, wyprodukowanym w 1900 roku przez stocznię Bergens w Norwegi. Podczas swojego żywota miał kilka nazw w tym Elisabet, Sverre Nergaard dopiero ostatni właściciel nadał mu nazwę Sten Sure. ostatni rejs stratku odbył się w 1947 roku wioząc na swoim pokładzie ponad tysiąc ton węgla. Więcej

West Star. Statek powstał w 1965r. w stoczni Atlas-Werke w Bremie ( Niemcy ) dla klienta niemieckiego, aby finalnie trafić do Duńskiego armatora Partrederi „Trigon” z Kopenhagi. Pierwsza nazwa to „Monika Munksholm”, później „Monika Trigon”. Więcej

General Carletton. Statek zbudowany w stoczni Thomasa Fishburna w Whitby, tej samej, co HM Bark Endeavour (posiadał identyczne wymiary[8], takielunek i konstrukcję co HM Bark Endeavour), na którym James Cook odbył pierwszą wyprawę (1768-1771). Nazwany na cześć gen. Guya Carletona (1724-1808), Więcej



ORP Gryf polski stawiacz min zbudowany w latach 1934−1938 we Francji, największy bojowy okręt Marynarki Wojennej II RP. Podczas krótkiej służby był wykorzystywany między innymi jako okręt szkolny. Po agresji niemieckiej 1 września 1939 roku wziął udział w nieudanej próbie postawienia zagrody minowej na Zatoce Gdańskiej. Więcej

Graf Zeppelin. Prace projektowe nad niemieckimi lotniskowcami rozpoczęto na wiosnę 1934 roku. Podjęto decyzję o budowie dwóch jednostek Flugzeugträger A ("Graf Zeppelin") i Flugzeugträger B ("Peter Strasser" – ku czci twórcy niemieckiego lotnictwa morskiego) o wyporności 23 430 ton. Więcej

Solen. Okręt średniej wielkości. Został zakupiony przez Szwedów w Holandii, po czym przebudowany na okręt wojenny i uzbrojony w Alvsborgu. Podczas wojny polsko-szwedzkiej "Solen" działał w składzie sił szwedzkich blokujących Zatokę Gdańską. Dowódcą okrętu był Alexander Foratth. Więcej


Stuben. Niemiecki statek pasażerski, a w czasie II wojny światowej transportowiec wojska. Jego zatopienie przez okręt podwodny było jedną z największych katastrof morskich w historii. zwodowany został w 1922 w szczecińskiej stoczni Vulcan. Miał prawie 14 700 BRT i 168 m długości całkowitej.Więcej

Franken. Tankowiec o napędzie mechanicznym. Napędzany czterema silnikami spalinowymi Diesel po 9 cylindrów każdy. Wyposażony w dwie śruby o stałym skoku. Budowę rozpoczęto w 1937 roku, w stoczni Deutche Wrek Kiel, jednak statek nie został oddany do użytku przed wybuchem IIWŚ. Kadłub zwodowano 08.03.1939 roku. Więcej

Kanonierka był to kuter Kutter typu G, był łodzią zaprojektowaną tak, aby spełniać podstawowe zadania bojowe (ochrona portów, osłona konwojów i patrolowanie wybrzeża).Służyła, jako łódź testowa, przed masową produkcją. Finalnie powstało 612 takich modeli i aż do 2001r ostatnie egzemplarze czynnie służyły na wodach. Więcej

Trałowiec znajduje się blisko portu dlatego jest często odwiedzanym wrakiem. Jest to okręt Kriegsmarine zbudowany w stoczni w Hamburgu w 1916 roku przebudowany z trawlera rybackiego S/fi Ditmar Koel. . Został przejęty przez Keiserliche Marine w 1915 roku, jeszcze przed zwodowaniem jednostki. Okręt działał w ramach 1 Handelschutz Flotille (Hfl), gdzie uczestniczył w ochronie konwojów statków handlowych. Więcej

Tankowiec Powstał w 1889 roku dla armatora Siemers, w stoczni Sir W. G. Armstrong, Mitchell & Co, Low Walker numer planów 553, pod nazwą S/T BURGERMEISTER PETERSEN. Oddany do użytku 17 września 1889 roku. Od 27.05.1891 pływał dla D.A.P.G. (Deutsch Amerikansiche Petroleum Ges, Hamburg). Konstrukcja dwupokładowa, napędzana silnikiem parowym jednośrubowym. Więcej

ORP Wicher − polski niszczyciel (według nazewnictwa okresu dwudziestolecia międzywojennego, kontrtorpedowiec) typu Wicher w służbie w Marynarce Wojennej od 1930 roku, pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej. W latach międzywojennych pełnił funkcję jednostki flagowej Dywizjonu Kontrtorpedowców, . Więcej

 
 

ORP Grom – niszczyciel (według nazewnictwa okresu dwudziestolecia międzywojennego kontrtorpedowiec, z franc. contre-torpilleur) typu Grom, wybudowany na zamówienie Marynarki Wojennej RP przez stocznię John Samuel White & Co. Ltd z Cowes w latach 1935–1937. Polską banderę podniesiono na nim 11 maja 1937 roku. Więcej


Boelcke - był to okręt służący kriegsmarine jako warsztat dla samolotów III Rzeszy (luftwaffe) Flugssicherungsschiff Boelcke został zbudowany w grudniu 1942 roku w stoczni Norderwerft Koser & Meyer Hamburg, numer budowy 745. Zatonął 17.04.45 trafiony bombą podczas nalotu na pozycje w, której przebywał. Nurkowanie na tym wraku jest zabronione i wymaga zgody wydawanej przez Urząd Morski w Gdyni. Więcej

U boot 346 jest to prawdopodobnie okręt podwodny typu VII c, który zatonąl podczas ćwiczeń zanurzania. Okręt został zwodowany 28 X 1942 roku, w stoczni Nordseewerk, Emden. Pod dowództwem kapitana Arno Leisten służył w 8 flotylli treningowej, z bazami w Kołobrzegu, a później w Gdańsku. Nigdy nie brał udziału w żadnych działaniach bojowych, a zatonął 20 IX 1943 niedaleko półwyspu helskiego. Wypadek przeżyło sześciu marynarzy, 37 zginęło. Więcej

UJ 1102 jest to trawler rybacki typu “Ostpreussen” odkryty przez jednostke M/Y Litoral. Zbudowany w 1936 przez stocznię Seebeck w Wasermunde. W 25.09.1939 wcielony do służb III Rzeszy jako ścigacz okrętów podwodnych i przemianowany na UJ 112. Przemianowany na UJ 1102 podczas reorganizacji 1 października 1941. Znany również jako Westfalen. Zatonął 11 kwietnia 1945r. Więcej


Arngast Jest to wrak holownika parowego zbudowanego w 1908 roku w zakładach Eidertwerft AG Toningen dla Kaiserliche Werft Wilhelmsheven. wedłóg źródeł wrak zatonął w styczniu 1921 roku w czasie sztormu podczas rejsu z Wilhelmshaven do Gdańska. Podczas odkrycia we wraku znaleziono manifesty zaopatrzone datą 1920 roku, które mylnie datują  statek. Wg. Groner "Die deutschen Kriegsshiffe 1815-1945" Więcej

 

Bremen Westen Statek dwu pokładowy, wyposażony w cztery dźwigi o nośności trzech ton każdy. Zamówiony 27.03.1961 roku, stępkę położono 06.06.1962 roku. Zwodowany 25.09.1962 roku, próby morskie zakończono 14.12.1961 roku. Statek przewoził drobnicę i towary nie sypkie. Dzięki konstrukcji dwu pokładowej mógł zabierać palety, towary pakowane w worki, ale przede wszystkim traktory i maszyny rolnicze. Więcej


 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego